Rutschebanen fejrer jubilæum den 12. juni
Året er 1914. Første Verdenskrig bryder ud, den første planmæssige ruteflytrafik bliver indledt i USA, danske tjenestepiger skifter officielt titel til ”husassistenter” og Jens Otto Krag bliver født – og så bliver Tivolis Rutschebane indviet.
I topform
Her 110 år efter ser verden mildest talt noget anderledes ud, men Tivolis Rutschebane kører stadig. Mere end 1,3 millioner gæster skriger hvert år lungerne ud i den ikoniske forlystelse, som ikke bare er Tivolis mest populære, men også har vakt opsigt langt uden for landets grænser. Rutschebanen vandt således den prestigefulde ACE Roller Coaster Landmarks Award sidste år – som den første rutschebane i Europa. Den 12. juni fejrer Rutschebanen 110-års jubilæum, og det bliver markeret med festlig oppyntning af den gamle forlystelse.
Med helt fra starten
En som har et særligt forhold til Tivolis Rutschebane er Steen Lebech. Til daglig arbejder han i Tivoli, hvor han bestyrer en lang række af Tivolis spil, som fx Dyrespillet, Bjørnene og Galoppen. Det var nemlig hans farfar, Valdemar Lebech, som designede og byggede Rutschebanen, og 110-års fejringen sætter farfarens bedrift i perspektiv.
”Det at den har holdt så længe, viser jo, at han har tænkt rigtigt og bygget noget, som holder i så lang tid. Det bliver man da stolt af, og jeg sender han en tanke stort set hver dag, når jeg sidder på mit kontor i Tivoli og kigger på de gamle billeder på væggene,” siger han.
Sten Lebech var selv 5 år gammel, da han prøvede Rutschebanen for første gang i 1965, og han holder stadig af at tage en tur i ny og næ. Og han er heller ikke i tvivl om, hvorfor forlystelsen er så populær.
”Det er jo en forlystelse, hvor alle kan deltage, og hele familien kan være med. Og så kan de gamle trærutschebaner altså bare noget særligt, som dem af jern ikke kan. De har bare en helt særlig følelse,” siger Steen Lebech
Valdemar Lebech byggede udover Rutschebanen bl.a. også forlystelsen Skovtrolden og et lille Pariserhjul, som ikke er der længere og så lavede han indgangen til Haven overfor Glyptoteket, som stadig står i dag.
Blandt verdens ældste
Rutschebanen, som er 625 meter lang, er Europas ældste og verdens tredjeældste trærutschebane, som fortsat er i drift. Den er tillige en af de bare syv baner i verden, som har en fører om bord, en såkaldt bremsemand. Vognen opnår en tophastighed på ca. 58 km/t.
Den er opført i 1914 af tømrermester Valdemar Lebech. Da den blev bygget, havde Rutschebanen bjergtinder, som hurtigt blev forlystelsens vartegn. De blev dog fjernet i 1925 efter krav fra Københavns Kommune, som ikke fandt det passende, at det første byens gæster så, når de trådte ud af Hovedbanegården, var et bjerg. Da Rutschebanen fyldte 100 år i 2014, blev de ikoniske bjergtinder dog genskabt. Derudover blev der også tilføjet en ny is-grotte samt Danmarks største vandfald med et samlet fald på over 22 meter.
4 tons drevet af tyngdekraften
Banen er konstrueret sådan, at der ikke tilføres energi til vognene, efter at de er trukket op på den første bakketop. Derfra er det tyngdekraften, der driver vogntogene. Et vogntog med passagerer vejer ca. 4000 kilo. Vognene bremses af vognstyreren før alle sving, så hastigheden ikke bliver for høj. Bremsen består af to metalvinger, der manuelt presses mod banens sider, så der skal lægges kræfter i opbremsningen. Under 2. verdenskrig var der strømrationering. Rutschebanevognene blev derfor trukket op på første bakketop ved at stærke mænd drejede på et spil, der var indrettet på banens tag.
Fakta:
- Banen er 625 meter lang. Hertil kommer 95 meter sidespor og værksted.
- Tophastighed behersket (ca. 58 km/t)
- Banen dækker et areal inkl. perroner på ca. 1750 m2
- Sporvidden er 75 cm
- Rutschebanens sikkerhedsbøjler blev monteret i 1990
- I 2013 kørte Rutschebanen 1,3 mio. gæsteture
- Det siges, at det spøger inde i den 100 år gamle konstruktion