Skip to main content
24. august 2023

Smykkebutik i Valby vil forblive lokal: ”Kunderne søger tryghed”

I en tid med flere og flere landsdækkende butikskæder koncentrerer smykkefirmaet Aveny sine butikker i Storkøbenhavn. Lokal service er især aktuelt i en tid, hvor folk passer på pengene, oplyser lokal butikschef.

Af: Isabella Ravn | Foto:

PRESSEMEDDELELSE FRA AVENY

I en tid med flere og flere landsdækkende butikskæder koncentrerer smykkefirmaet Aveny sine butikker i Storkøbenhavn. Lokal service er især aktuelt i en tid, hvor folk passer på pengene, oplyser lokal butikschef.

Inflation, krig i Ukraine og stigende indkøbspriser har ændret indkøbsvaner hos forbrugerne, som i stigende grad prioriterer at handle hos virksomheder, der tilbyder en personlig indkøbsoplevelse. Ifølge en international undersøgelse foretaget af Segment vender godt halvdelen af kunderne tilbage, når de har oplevet en mere personlig indkøbsoplevelse, og de bruger gerne lidt tid på at træffe det rette valg for at undgå returnering.

Hos det danske smykkefirma Aveny, der har over 60 års butikserfaring, nikker man genkendende til et behov for en personlig indkøbsoplevelse. I modsætning til mange kæder, der sigter efter landsdækkende om ikke international rækkevidde, koncentrerer smykkefirmet sine butikker i Storkøbenhavn. Det er et bevidst valg, som er gjort for år tilbage for at sikre kunderne en lokal og mere tryg butiksoplevelse. Ikke mindst i denne tid har trygheden stor betydning for kunderne hos Aveny i Spinderiet i Valby.

Vi er glade for at kunne tilbyde en ekstraordinært lokal service i en tid, hvor mange er lidt tilbageholdende med at forbruge penge. Det, at vi kun er tilstede lokalt og i nærområdet, kan vi mærke bliver vægtet af kunderne, når de vælger at købe smykker eller sælge guld til os. Det imødekommer behovet for en mere personlig og nærværende service, siger Amalie Olsen, der er butikschef hos Aveny i Valby.

Ifølge Ashley Brereton, der er ekspert i adfærdsdesign, kan det være et klogt træk at fastholde den lokale service i en tid, hvor mange detailvirksomheder går den modsatte vej.

Onlinehandel boomer i Danmark. Det kan de fysiske butikker konkurrere med ved at slå på det, de kan tilbyde, som onlineforretninger ikke kan – nemlig en lokal, nærværende og personlig service. Fysiske butikkers store force er, at ekspedienten kan guide kunden i en retning, de ikke selv havde tænkt i. Onlinehandel forsøger at gøre det samme ved at vise relaterede varer, men retter sjældent fokus mod et helt anderledes produkt, siger han.

Kyndig vejledning har betydning

Onlinehandel har taget fart, men med genåbningen efter corona sidste år steg salget i den fysiske handel med fire procent, viser Danmarks Statistiks it-rapport 2022. Den mest udbredte årsag til ikke at handle online er, at forbrugerne foretrækker at handle personligt ved for eksempel at se varen eller vise loyalitet for den fysiske butik.

Hos mange har der ophobet sig et behov for at opleve hele den sociale proces ved den fysiske shopping-oplevelse lige fra ekspedientens smil til tilstedeværelsen af de andre kunder. Forbrugerne er opmærksomme på at spare penge i øjeblikket, men hos mange er der reelt set stadig råd til at betale for forbrugsgoder som tøj og accessoires, og det er også vigtigt for folk at sætte penge af til det, fortæller Ashley Brereton.

Hos Aveny i Valby er det særligt den kyndige vejledning, som kunderne efterspørger.

Vi oplever, at kunderne gerne prioriterer at købe forbrugsgoder i kvalitet i øjeblikket, så længe det indbefatter, at prisen er god og fair. For at sikre sig en god handel lægger de vægt på en nærværende service, hvor de får mulighed for at stille spørgsmål til varerne og prøve dem på, siger Amalie Olsen.

Vil tage hånd om de digitalt udfordrede

Ifølge Danmarks Statistiks it-rapport har 18 procent af de 15- til 89-årige svært ved at følge med den digitale udvikling, og det omfatter især mange personer over 65 år.

Onlineshopping tager fart, og det er vigtigt ikke at glemme alle dem, som har svært ved at følge med og begå sig i en online handelssituation. Selvom vi vægter at imødekomme behovet for onlinehandel og i den sammenhæng har udviklet ny webshop, er vi opmærksomme på, at det for nogle kan være udfordrende eller føles lidt utrygt at dele personlige informationer i shoppeøjemed. Særligt i guldsmedebranchen som vores vægter mange kunder en tryg fysisk handel, siger Amalie Olsen.