Skip to main content
29. marts 2023

Publikum strømmede i Det Kongelige Teater i 2022

Det Kongelige Teater gik ind i 2022 midt i en nedlukning, men gik ud af året med stribevis af udsolgte forestillinger.

Af: Isabella Ravn | Foto:

PRESSEMEDDELELSE FRA DET KONGELIGE TEATER

Det Kongelige Teater gik ind i 2022 midt i en nedlukning, men gik ud af året med stribevis af udsolgte forestillinger. Derfor endte teatret i 2022 med at opnå det næstbedste billetsalg i hele teatrets 274-årige historie og ydermere en rekordstor tilstedeværelse ude i hele landet.
Fakta:
  • I 2022 solgte teatret 506.156 billetter til teatrets egne forestillinger på egne scener. Det er det næstbedste billetsalg i hele Det Kongelige Teaters historie.
  • Rekordmange aktiviteter i hele landet. Teatret nåede mere end 250.000 gæster bosiddende uden for Region Hovedstaden.
  • Det Kongelige Teaters oplevelsesunivers for børn, Postyrium, besøgte 14 byer landet over og blev oplevet af mere end 20.000 besøgende.

En økonomi i balance

Det er dejligt at mærke den appetit, publikum har på at opleve Det Kongelige Teaters forestillinger, og hvordan vi bliver modtaget med åbne arme i hele landet med vores mange aktiviteter, som rækker ud til nye målgrupper,” siger bestyrelsesformand Bertel Haarder.

Bestyrelsen er optaget af at sikre, at mange flere mennesker får lov til at opleve teatrets magi, samtidig med, at vi vil sikre, at kvaliteten og kunstens egenværdi altid er i centrum.

Med 506.156 gæster til teatrets egne forestillinger på egne scener blev 2022 – på trods af nedlukninger og tusindvis af aflyste billetter i årets første del – et rekordår. Kun i 2006 har teatret før nået over den halve million gæster til egne forestillinger på egne scener. Teatrets billetsalg lå i hele 2022 16% højere end i 2019, mens tallet for efteråret blev en stigning på hele 41% siden 2019 i det restriktionsfri efterår 2022.

Teatrets repertoire favnede bredt, og altid med en høj kunstnerisk ambition. Hvilket blev belønnet af publikum, da teatret gik ud af efteråret med det bedste gennemsnitlige resultat for publikumsfeedback, der er målt siden teatret indførte faste Net Promoter Score (NPS) målinger i 2014.

Blandt de markante forestillinger i 2022 var både den Reumert-belønnede premiere på Wagners Valkyrien, David Bowie-forestillingen Lazarus og nyopsætningen af den klassiske ballet Don Quixote. Året bød også på fornyelse med uropførelser af Andreas Garfields Ugens Rapport, Louise Alenius’ opera Manualen og Eukene Sagues’ ballet The Silence of Birds. Sidstnævnte skabt af en af Den Kongelige Ballets egne dansere efter et forløb i ballettens nye udviklingsprogram Koreorama. Og med den overdådige West Side Story i Operaen, ballettens evergreen Nøddeknækkeren på Gamle Scene og i Århus, og familieforestillingen Den utrolige historie om den kæmpestore pære sluttede året med fyldte sale fra væg til væg.

Den Kongelige Ballet blev diskuteret heftigt i offentligheden i 2022, og der var sager med store dilemmaer. Men polemikken så ikke ud til at svække publikumsinteressen, og kompagniet dansede fremragende og fortsatte med at tiltrække fantastiske talenter, både fra teatrets egen balletskole og fra hele verden.

Megaforestillingen Hobbitten spillede ved Moesgaard hele sommeren for 70.000 gæster – og sammen med stribevis af turnéforestillinger og gratis udendørs opera og ballet over hele landet i sommermånederne, resulterede dette i at Det Kongelige Teater i 2022 nåede over en kvart million gæster bosiddende udenfor Region Hovedstaden.

Et bidrag til dette var også, at 2022 var det første år, hvor Det Kongelige Teaters oplevelsesunivers for børn, Postyrium, var fuldt udrullet. Med besøg i 14 byer landet over, nåede teatret over 20.000 børn med gratis oplevelser med opera, ballet, teater og musik. Det er et led i teatrets børnestrategi, der år for år udruller nye initiativer for at sikre, at flere forskellige børn møder kunsten.

Et af årets absolutte højdepunkter for mig foregik i let regn en gråvejrsdag på Vollsmose Torv, hvor begejstrede børn – hvoraf mange vidst ikke vidste, at Det Kongelige Teater også kunne være for dem – legede rundt i balletskørter og udklædninger og lyttede til klassisk musik i Postyrium,” fortæller teaterchef Kasper Holten.

Det er stærkt tilfredsstillende, at publikums interesse ikke alene er intakt efter corona, men at det lykkes at øge billetsalget og at tiltrække nye målgrupper til teatret i et efterår præget af inflation, energikrise og uro omkring udsigterne for samfundsøkonomien og verdenssituationen. Det lykkedes også teatret at gå ud af 2022 med en økonomi i balance. Årets resultat ender på et overskud på 7.5 mio. kr., hvoraf de 7.1 mio. kr. dog kan relateres til en efterregulering af coronatab, hvorfor det egentlige overskud ender på 0.4 mio. kr.

Vi kan stadig mærke efterdønningerne af pandemien internt på teatret, og den bratte overgang til et meget højt aktivitetsniveau har presset organisationen og medarbejderne, som i den grad fortjener en kæmpe hyldest for at holde fast i vores fokus på at få flere i teatret – selv i svære tider.” siger teaterchef Kasper Holten. ”Det er samtidig fantastisk at mærke publikums opbakning til os. Det giver os mod på fremtiden, og det ruster os på alle måder til både at kunne nå endnu flere og samtidig også at kunne prioritere den kunstneriske kvalitet og udvikling.

Læs hele årsrapporten her.