Skip to main content
6. januar 2023

Københavns Politi har anholdt 21 personer i aktion mod hvidvask

Københavns Politi har i dag anholdt 21 personer som del i en landsdækkende politiaktion mod hvidvask og muldyr.

Af: Isabella Ravn | Foto:

21 personer blev anholdt, da Københavns Politi den 5. januar var en del af en landsdækkende politiaktion mod hvidvask. Målene for aktionen var såkaldte muldyr, der er mistænkt for at hvidvaske penge, der stammer fra organiseret kontaktbedrageri, hvor især ældre borgere er blevet svindlet over telefonen.

Aktionen blev gennemført i samarbejde med National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK). I alt blev ca. 135 mistænkte anholdt på tværs af landet.

Anholdelsesaktionerne i vores kreds er forløbet godt. Vi har anholdt 21 personer, og derudover vil 16, som vi ikke traf i dag, blive sigtet. Der har været et godt samarbejde med NSK, og jeg er tilfreds med, at vi i dag er lykkedes med en koordineret aktion i hele landet,” siger vicepolitiinspektør i Københavns Politi Peter Høholt.

Han fortæller, at muldyr udgør et stort problem, da de gør det muligt for de kriminelle bagmænd at slippe afsted med at hvidvaske penge, der stammer fra kriminalitet.

De kriminelle udgiver sig for at ringe fra Nets, banken eller politiet, og så franarrer de personlige oplysninger fra ældre eller narrer dem til at overføre penge til en fremmed konto, tilhørende et af muldyrene. På den måde er muldyrene et væsentligt led i denne form for kriminalitet, da de hjælper med at vaske pengene hvide ved at hæve dem eller overføre til andre konti, så pengesporet sløres,” siger Peter Høholt.

I forbindelse med dagens ransagninger har Københavns Politi beslaglagt en række telefoner, kontanter og en gaspistol.

Undgå at blive et muldyr:
– Lad ikke andre overføre penge til din konto, som du skal overføre videre
– Hæv ikke penge for andre
– Er det svært at sige nej, og bliver du utryg ved situationen, kan du sige, at du ikke har dit betalingskort på dig, eller at du ikke har MobilePay.

Gode råd mod kontaktbedrageri over telefonen:
– Udlevér aldrig bekræftelseskoder eller andre følsomme personoplysninger over telefonen.
– Søg selv myndighedens eller bankens telefonnummer frem på internettet og ring til dem.
– Læg røret på hvis du har mistanke om svindel – du behøver ikke være høflig.