Skip to main content
27. september 2023

Barndomsvenner lancerer ønskeliste-app, der i snit sparer 20% på gavekøb

To unge iværksættere udfordrer etablerede spillere med deres nye ønskeliste-app Cupio, der automatisk finder de bedste priser på ens ønsker.

Af: Viktor Bork | Foto:

PRESSEMEDDELELSE FRA CUPIO

To unge iværksættere udfordrer etablerede spillere med deres nye ønskeliste-app Cupio, der automatisk finder de bedste priser på ens ønsker. Appen, der hurtigt er blevet en succes, er allerede blevet downloadet af flere tusinde danskere.

Efter sidste års stigende inflation og med en dyr julesæson lige rundt om hjørnet har de to barndomsvenner, designeren Christian Hartvig (32) og udvikleren Frederik Olesen (29), taget sagen i egen hånd med lanceringen af deres nye ønskeliste-app, Cupio. Og det ser ud til, at de to unge iværksættere har ramt plet. Flere tusinde danskere har allerede hentet Cupio, som frister med store besparelser til dens brugere.

Cupio adskiller sig fra eksisterende ønskeliste-apps ved automatisk at sammenligne priser på over 2,6 millioner produkter fra mere end 1.500 brands og butikker, herunder kendte navne som Nike, Magasin, Bog & Idé, Kop & Kande og Elgiganten. Og resultaterne taler for sig selv. Ifølge interne data fra Cupio sparer appens brugere i gennemsnit imponerende 20% på deres gaveindkøb i forhold til vejledende udsalgspriser. En besparelse der ofte veksles til større gaver, til glæde for både giver og modtager.

Store besparelser og mindre spild

Cupio handler ikke kun om at lave ønskelister, men om at opnå mere for mindre. Ved at give vores brugere mulighed for at spare betydeligt på deres gavekøb og samtidig mindske mængden af returvarer, er Cupio med til at skabe en win-win-win situation for forbrugere, butikker og miljøet, udtaler Christian Hartvig.

Netop samspillet mellem forbrugere, butikker og miljøet er et helt centralt punkt i Cupios vision. Ligesom man kender det fra andre ønskeliste-apps, som f.eks. Ønskeskyen, gør Cupio det muligt for venner og familiemedlemmer at reservere ønsker, hvilket markant reducerer risikoen for dobbeltgaver og dermed også returvarer. Udover at være en udbredt udfordring for både forbrugere og butikker, udgør returvarer også en betydelig belastning for miljøet. Alene i Danmark anslåes det, at der sidste år blev returneret julegaver for en værdi af 400 millioner kroner, mens hele 46% af alt tøj, der blev givet i julegave, efterfølgende blev returneret (kilde: DR Nyheder).

Udfordrer etablerede giganter

Men Cupio er mere end bare en app. Den repræsenterer to unges kamp imod etablerede giganter. Christian og Frederik, der selv har designet og udviklet alt i appen, inklusiv den avancerede prissammenligningsfunktion, tager med Cupio kampen op imod etablerede aktører som Ønskeskyen og Pricerunner. Og det gør de helt uden ekstern finansiering, alt imens de begge balancerer fuldtidsjobs og personlige forpligtelser.

Det er ingen hemmelighed, at det har været udfordrende at skabe Cupio som to unge iværksættere med begrænsede ressourcer, især når man konkurrerer mod etablerede aktører. Men vores passion for at levere en bedre oplevelse til vores brugere, og vores ønske om at udfordre status quo har drevet os, tilføjer Frederik Olesen.

Brugeroplevelsen er en central del af Cupios identitet, og appens brugere opfordres aktivt til at kontakte de to unge udviklere med feedback eller gode ideer direkte gennem appen. Og der lyttes til de input, der kommer ind. Et eksempel på brugerfeedback, der hurtigt blev implementeret, er muligheden for at importere ønskelister fra Ønskeskyen til Cupio – en funktion, som mange havde efterspurgt.

I takt med at deres succes vokser, arbejder Christian og Frederik gradvist på at etablere sig globalt. Cupio-appen er allerede tilgængelig på 7 forskellige sprog, og flere sprog er på vej. Med planer om at intensivere internationaliseringen yderligere i 2024, ser fremtiden lys ud for de to unge iværksættere.

Cupio kan hentes gratis til både iPhone og Android.

Pressefotos fra Cupio.